Skjørt med hjerte til babyborn.

Ikke rare greiene jeg har å legge ut denne gangen, kun et skarve dokkeskjørt. Har bare holdt på med noe småstrikk etter at VM-genseren ble ferdig.

Jeg hadde ikke oppskrift, så jeg har strikket på "feelinga", og da ble det en oppskrift av det:

Legg opp 114 m på  rundpinne nr. 2,5. Strikk en omgang vrang, en rett, en vrang, en rett og en vrang.
Deretter glattstrikk til arbeidet målte 13 cm fra starten. Strikk to og to sammen, hele omgangen, så masketallet halveres.

Skiftet til Cotton Viscose (blankt garn) og strikket 13 omg. glattstrikk. Brett og sy på vrangen (løpegang til strikk).

Strikket et hjerte til pynt. Det har jeg egentlig ikke noe oppskrift på annet enn at jeg startet med tre masker. Helt "riktig" ble det ikke, men det synes ikke så godt når jeg fikk det på plass.
En annen mulighet til pynt er en heklet blomst

Jeg har ikke noe babyborndokke å prøve på, for den bor hos farmorjenta i Trondheim, men tror skjørtet skal passe bra. Strikken har jeg bare knytt, så livvidden kan lett reguleres.

Garnet er hentet fra kurven med restegarn. Strikkefastheten til Falk Dalegarn: 24 m = 10 cm.

Av en eller annen grunn er fargene riktigere på dette bildet enn på bildet av det ferdige skjørtet.

Stikkord:

12 kommentarer

Greta

26.01.2013 kl.14:57

Det var eit flott lite skjørt. Blir sikkert glad farmorjenta for det skjørtet. Fin lørdag til deg

TrollmorDesign - Grete

26.01.2013 kl.15:59

Et skarve skjørt ? dette var da søtt :))

janomine

26.01.2013 kl.16:33

Nydelig skjørt til farmorjentas dokke.

fruensvilje

26.01.2013 kl.18:46

greit med slike småprosjekter også,og ei lita dukkemor blir nok glad skal du se ,synes den var fin eg

strikkogtov

26.01.2013 kl.19:40

fruensvilje: Jeg ble godt fornøyd selv også :)

strikkogtov

26.01.2013 kl.19:41

janomine: Høytidelig overrekkelse i vinterferien :)

strikkogtov

26.01.2013 kl.19:42

TrollmorDesign: Ja, ikke all verdens jobb, men resultatet ble faktisk bra :)

strikkogtov

26.01.2013 kl.19:42

Greta: Takk. En fin lørdag til deg også :)

Janne

26.01.2013 kl.20:53

Så fint det var! Det vert nok stas å kle det av og på lille "Bei".

strikkogtov

26.01.2013 kl.20:55

Janne: Ååh, og jeg skal hjelpe til :)

Monica S Haugen - Fotografi

27.01.2013 kl.18:02

Strikke skjørt ja!! Ikke dumt :) Kjempefint og enkelt :)

strikkogtov

27.01.2013 kl.19:09

Monica S Haugen: Tusen takk :)